ZETApress

hírportál

Szűnjön meg az akadály!

Akadálymentes és biztonságos kerékpáros közlekedést a Margit hídon! ? kéri a Magyar Kerékpáros-klub. Álláspontjuk szerint a Margit híd kerékpáros közlekedése egy kényszerű kompromisszum alapján valósul meg, melynek oka a közlekedéspolitikai gondolkodás elmaradottsága.

Ez a gondolkodás a felújítás tervezésekor nem teremtette meg a feltételét egy korszerű, európai normáknak megfelelő, az úttesten kialakított kerékpáros létesítmény létrehozásának, helyette előreláthatóan sok konfliktust okozó félmegoldásokat támogatott.

Míg az 1937-ben átadott Horthy Miklós híd (a mai Petőfi híd) mindkét oldalán a kocsiúttól és a járdától is szintben elválasztott kerékpárút vezetett, a Margit hídon, a járdán kialakított, szintben nem elválasztott északi és egy a gyalogosokkal közös déli kerékpárút terve szerepel. A Magyar Kerékpáros-klub ? tudomásul véve a kényszerű kompromisszumot ? arra kéri a holnap összeülő közgyűlést, hogy támogassa a tervezett infrastruktúra akadálymentes és biztonságos megvalósítását.

A Magyar Kerékpáros-klub a 2007-ben kezdődött egyeztetéseken az első és legfontosabb alapelvnek azt tartotta, hogy aki kerékpárral szeretne átkelni a hídon, az a menetirány szerinti oldalon, fölösleges kerülők nélkül megtehesse azt. A hídfelújítás tervezése során a tervezők, illetve a beruházók kizárólag az autóval közlekedők érdekeit szem előtt tartva a korábbi gépjármű áteresztő kapacitás megtartását tartották elsődlegesnek, evidenciának vették a szegélyek közötti útpálya szélességet és a 2×2 sávos kialakítást, így az általunk preferált úttesten elhelyezendő kerékpársáv lehetőségét eleve elvetetették.

A Margitszigetre behajtani kívánó jelentős kerékpáros forgalmat figyelembe véve született meg az a javaslat, hogy az északi oldalon, a járda konzolos kiszélesítésével épüljön kétirányú kerékpárút. A Magyar Kerékpáros-klub álláspontja szerint a korábbi döntések értelmében a Margit híd mindkét oldalán biztosítani kell a szabályos kerékpározás feltételeinek megvalósítását. A kompromisszum jegyében létrejött közlekedési lehetőségek végleges műszaki megoldását a Fővárosi Közgyűlés holnapi ülésén megszülető döntése alapozza meg. A menetirány szerinti kerékpáros közlekedés akadálymentes és biztonságos kialakítása érdekében a Kerékpáros-klub az alábbi forgalomtechnikai javaslatokat fogalmazta meg, és kéri a közgyűlést és a tervezőket, hogy támogassák azokat.

Legyen biztonságos a le- és felhajtás a fonódási szakaszok figyelemfelkeltő kialakításával. Minden irányban úgy kell kialakítani a csomópontot, hogy az alkalmas legyen az akadálymentes közlekedésre mind a kerékpárral, mind a gépjárművel közlekedők számára. Biztonságos és akadálymentes margitszigeti csomópont kialakítása. (pl. a déli oldalon az egyirányú kerékpárúton jelzőlámpa szükséges, felálló hely fizikai elválasztással (pl. korlát).

A hídon a kompromisszumos megoldást ellensúlyozandó, az úttesten való kerékpározást legalizálandó teljes szakaszon kerékpáros nyom felfestését javasoljuk, amit a KRESZ is lehetővé tesz, ezzel feloldható a kerékpárút kötelező használata, csökken a járdák kerékpáros terhelése.

A beruházáshoz közvetlenül nem kapcsolódó területeken minden irányban (nem csak a kijelölt kerékpárutakon) biztosítani kell a lehető legrövidebb és folyamatos kerékpáros közlekedési kapcsolatokat, beleértve a rakparti EuroVelo kerékpáros útvonal közlekedési kapcsolatait is.

Szóljon hozzá!