SMD-80-as Röszkén
Röszkénél dolgozott az óriási vágányépítő géplánc. A Szeged-Röszke (136-os) vasútvonal felújításán dolgozó 210 tonnás, SMD-80-as típusú vágányépítő és átépítő géplánc május első felében a vonal Szeged felőli részén végezte az előre eltervezett vágányépítési feladatokat – derült ki a délelőtti sajtótájékoztatón. Fotóink a MÁV Kommunikáció felvételei.
Az elmúlt másfél hétre a több száz méteres óriási munkagép visszatért a vonalra, és már a Röszkéhez közelebbi szakaszon vette igénybe a kivitelező. A géplánc hatékonysága révén július végéig a teljes vonalon sikerült kiépíteni a vasúti pályát, mert a tervek szerint – a vágányok, váltók és a szükséges építmények elkészültét követően – augusztus 1-jétől megindul a tehervonat-forgalom a Szeged-Röszke-Szabadka vonalon, ezáltal biztosítva a Budapest-Kelebia vonal korszerűsítése miatt szükséges vágányzár idejére a megfelelő kerülőutat. A teljes felújításig – biztosítóberendezés és villamosítás nélkül – csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek hatóságilag, így addig a személyszállítás továbbra is szünetel.
A Szeged és Röszke között zajló, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás fogja biztosítani augusztus 1-jétől átmenetileg a Budapest-Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában a tranzit áruforgalom kerülő útvonalát, így fenntartva az észak-déli tengelyen a vasúti árufuvarozási vérkeringést.
Ahhoz, hogy a beruházás első fázisa időben elkészüljön a teherforgalom elindítása érdekében, a kivitelező a teljes vonalszakaszon elvégezte a vasútépítéshez szükséges alépítményi feladatokat, váltókat (kitérőket), illetve több kilométernyi vágányt épített, kialakította az ideiglenes vízelvezetést, valamint átépítette a vasúti műtárgyakat. A felsővezetéket tartó oszlopok felállítása is folyamatban van. A forgalomba helyezésig hátralévő időben felsőágyazat-építést, nagygépes vágány- és váltószabályozást, síncsiszolást végeznek. Szentmihályon és Röszkén a magasperonokat burkolat nélkül már kialakítják. Ezenkívül a tehervonatok vámvizsgálatához szükséges konténerbázist is elhelyezik a röszkei határnál.
A géplánc 136-os vonali üzembe állítását megelőzően, a tavaly ősszel megkezdett felújítás során már ágyazat-, vágány- és váltóbontási, talajstabilizációs munkákat végeztek, megkezdték a felsővezeték-tartó oszlopok alapozását és felállítását, csatornák feletti hidak esetében bontási, cölöpözési munkálatok zajlottak, Röszkénél elbontották a biztosítóberendezést, több vasúti-közúti átjáróban ideiglenes forgalomtechnikai tereléseket alakítottak ki, Röszkén és Szegeden pedig lebontották a felesleges épületeket, őrházakat.
Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára elmondta, hogy az SMD-80-as vágányépítő és átépítő géplánc Röszkénél elérte a magyar-szerb határt. Ez jelentős mérföldkőnek számít, hiszen nemrég Lyonban az Európai Bizottság, az uniós tagállamok és a Nyugat-Balkán vezetőinek közlekedési csúcstalálkozóján közösen szorgalmaztuk, hogy Szerbia és a Balkán többi országa mihamarabb csatlakozhasson a transzeurópai közlekedési hálózatba, így ebben a térségben is felgyorsuljon a vasúti hálózat fejlesztése európai uniós segítséggel, az uniós biztonsági és átjárhatósági sztenderdek szerint. Magyarország a Budapest-Belgrád távolsági és a Szeged-Szabadka regionális vasútvonal fejlesztésével mindent megtesz azért, hogy a Nyugat-Balkán személy- és áruforgalma minden eddiginél jobb minőségben csatlakozzon az európai hálózathoz. Ez elősegíti a térség európai integrációját és prosperitását, ami Magyarország és az Európai Unió stratégiai érdeke.
Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a MÁV irányításával zajló beruházások közül ez az egyik legnagyobb értékű az elmúlt évtizedben. A vasút-társaság mindent megtesz azért, hogy legkésőbb jövő ősszel újra indulhasson a 2015 óta szünetelő személyszállítás. Ezáltal az autózással versenyképes vasúti közlekedés áll majd a Szeged és az észak-bácskai települések között élők rendelkezésére, melynek köszönhetően mérséklődnek a közúti dugók, tisztábbak és még élhetőbbek lesznek a térségbeli települések. Várakozásaink szerint a teljes személyszállítási forgalom megindítása után legalább olyan népszerűvé válik a Szeged-Röszke-Szabadka közötti vonal, mint a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasút-villamos.
A teljes felújításig – biztosítóberendezés és villamosítás nélkül – csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek hatóságilag. Napközben 08 és 18 óra között tovább folytatódnak a felújítási munkálatok a 2023 késő őszére tervezett átadásig a személyszállításhoz szükséges biztosítóberendezések, felsővezetéki rendszerek, állomási és megállóhelyi infrastruktúra kivitelezésével, valamint a közúti-vasúti átjárók felújításával.
A korábbi tervekhez képest többszörösére nő a zajvédőfal hossza, az akusztikai vizsgálatok elkészültek. Az engedélyezési folyamat még tart, de várhatóan mindazon lakóépületek környezetében kiépül a zajvédőfal, melyek a vasúti 50 méteres védőövezeten belül találhatók. Azon épületek esetében, amelyeknél ez nem lehetséges (vasúti átjárók közelében) a kivitelezés keretében nyílászárócserét végez a kivitelező.
A vasút-társaság a munkálatok okozta kényelmetlenségek és zajterhelés miatt a vasútvonal térségében élő lakosság türelmét kéri. Az átadást követően egy modern, környezetbarát, kényelmes, gyors és minőségi szolgáltatást indít el a vasút-társaság a Szeged-Röszke vasútvonalon.