ZETApress

hírportál

T@T Kuckó az ELTE IK-n

Ahol a tanulás alkotás és öröm egyvelege: átadták az ELTE Informatikai Karán a megújult T@T Kuckót – tudatták sajtósaik.

A T@T Kuckó az ELTE Informatikai Karán a Tanulást digitálisan elősegítő Technológia gondolata köré felépített élményalapú tanulási tér, melynek alapítója és vezetője Turcsányi-Szabó Márta egyetemi docens. 2016-os alapítása óta a Kuckó közönsége, az itt dolgozó egyetemi oktatók, informatikatanár- és más tanárszakos hallgatók létszáma örömteli növekedésen ment át, így a bővülés elkerülhetetlenné vált. Ennek eredményeképp a minap az Informatikai Kar bemutatta a megújult és kibővített Kuckót, amelyet rögtön birtokba is vehették a főszereplők, a gyerekek. Emellett természetesen szó esett a Kuckó szerepéről, helyéről az ELTE Informatikai Karán és mindenekelőtt arról az innovatív pedagógiai háttérről, ami a hazai technológiai élményközpontok között kiemelkedővé és egyedivé teszi az ELTE IK kezdeményezését.

Az Informatikai Karon a korábbi alapterület többszörösén, megújult eszközparkkal kiegészítve olyan hipermodern környezetet alakítottunk ki, amely közösségi foglalkozásoknak tud helyet adni, legyen az iskolai vagy egyetemi óra, szakkör vagy műhelyfoglalkozás, illetve gyermek vagy családi élményszerző események.

A Kar boldogan vállalta fel a kialakítás költségeit, hiszen a hazai informatikus és informatikatanár képzés vezető intézményeként felelősségünk, hogy egy technológiatudatos, az informatika iránt érdeklődő, azt szakavatottan használó generáció felneveléséhez hozzájáruljunk. Tesszük ezt azzal a nem titkolt előrelátással is, hogy az itt jelenlévő legtehetségesebb gyerekek közül kerülhetnek ki a jövő programtervező informatikusai, vagy tanárai. A rangsorok tanúsága szerint az Informatikai Karra országosan a legjobb hallgatók jelentkeznek és az erre való felkészülést nem lehet elég korán kezdeni – mondta el köszöntőjében Horváth Zoltán, az ELTE Informatikai Kar dékánja.

A Kuckó, mint informatikai eszközökkel (is) felszerelt élménytér gondolata, lassan negyven éve fogalmazódott meg, amikor az ELTE óvodában kezdtünk digitális környezetet teremteni. Azóta az élmény-alapú tanulás jegyében hallgatóinkkal rengeteg projektet, versenyt, és foglalkozást sikerült meghonosítani a közoktatásban. A 2016-tól intézményesült formában működő Kuckóban az informatikus hallgatók digitális környezeteket, a tanár szakosok pedig ezekhez illeszkedő módszertanokat fejlesztettek. Vizsga helyett gyakran egy-egy osztályt hívunk, akikkel a hallgatók megvalósítják a kifejlesztett foglalkozást és konzultálhatnak a tanárokkal is. Hat év után pedig dupláztunk, mivel most nyithattuk meg a két és fél szobás új STEAM Kuckónkat. A kék szoba a technológiából, a piros pedig a művészetből indul ki, de mindegyik interdiszciplináris probléma köré fejlődik tovább – fogalmazott Turcsányi-Szabó Márta.

A bemutató foglalkozást különböző évfolyamokon tanuló hallgatók csapata vezette mozaik módszer használatával, amely differenciált módon tudja kezelni a tanulókat és lehetőséget ad a diákok ötleteiből, interdiszciplináris kihívások által projekt megoldásokat keresni. Egyben hallhattak az informatikus szakmáról és megtapasztalhatják az okos appok a mindennapi életben betöltött szerepét. Ezeket az útravalókat kapcsolhatják majd össze az iskolai foglalkozásokkal és próbálhatják ki sváci bicskaként felturbózott mobiljaikat a mindennapokban. A foglalkozáson a gyerekek robotika, QR/VR/AR technológiák, 3D modellezés és programozható miniszámítógépek, microbitek által keresték a választ a projekt fő kérdésére: hogyan segítheti az informatika a fenntartható jövőnket? Élményeiket és a tanultakat pedig közösen mutatták be a felnőtt vendégeknek.

Fontos pedagógiai tényezőt jelent a tanulási motiváció felkeltésében a flexibilis, mindig az adott projekthez alakítható berendezés, ami élesen eltér az iskolában megszokott tantermi környezettől. De ami egészen biztosan meghozza a kedvet a programozáshoz, az a Kuckó két robotkutyája, Aibo és PuppyGo, valamint a Kuckó vezetőjének tanársegédje Maya, a valódi kiskutya, aki minden foglalkozáson lelkesen részt vesz és ellátja a háziasszonyi teendőket is.

Reméljük, hogy Kuckónk másoknak is tud némi ötletet adni motiváló környezetek kialakítására, hiszen nemcsak az óvodások, iskolások/középiskolások, de még az egyetemisták is megérdemlik, hogy ilyen környezetben tanuljanak. Sokan élték, élik meg úgy az iskolás éveiket, hogy tanulni unalmas és fárasztó kötelesség, amit azért csinálunk, mert különben nem visszük semmire az életben. Mi megmutatjuk, hogy a motivált, a kreativitást szabadjára engedő, probléma alapú tanulás a gyerekek képességeinek, tehetségének sokkal hatékonyabb kibontakozásához vezet.

Akik pedig a módszertannal és az eszközökkel szeretnének megismerkedni, azoknak ajánljuk az ingyenes és saját ütemben elvégezhető Élményinformatika mindenkinek kurzusunkat. A Kuckóban rendszeresen tartunk foglalkozásokat az érdeklődő osztályoknak, de nyári táborokkal is várjuk a gyerekeket – zárta a jó hangulatú bemutatót Turcsányi-Szabó Márta.

Szóljon hozzá!