ZETApress

hírportál

Bővülő trolihálózat

Befejeződött a Baross utcai trolifelsővezeték-hálózat korszerűsítése, ezzel lezárult a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A projekt keretében 21 korszerű trolibusz állt forgalomba a fővárosban, valamint jelentősen javult a trolibusz-közlekedés üzembiztos és gazdaságos üzemeltetéséhez kapcsolódó infrastruktúra.

Felsővezetékes üzemmódban jár a troli a Harminckettesek tere és a Szabó Ervin tér között is köszönhetően annak, hogy a Baross utca – Szabó Ervin tér – Üllői út – Kálvin tér útvonalon a használaton kívüli troli-felsővezetéket ismét a hálózatba kötötték. A fejlesztés a Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés projekt keretében valósult meg 2021-ben – tudtuk meg a Baross utcai sajtótájékoztatón.

A munkák befejezése óta gazdaságosabban közlekedhetnek a nyomvonalon a trolibuszok, amelyek a metrópótlás befejezése után a teljes, kibővített hálózatot használhatják majd. Az elektromos terhelés növekedése miatt a korszerűsítés során fejlesztették a villamos-betápláló kábeleket, új felsővezeték-szakaszokat építettek, a Kálvin téren új felsővezeték-tartó oszlopokat telepítettek, a Szabó Ervin téren lévő oszlopokat pedig megerősítettekre cserélték.

A Baross utcai trolifelsővezeték-fejlesztés jelentősebb mérföldkövei:

2021. február: megjelent az ajánlati felhívás a trolibusz-felsővezeték-hálózat és áramellátás kivitelezésére a Baross utca – Szabó Ervin tér – Üllői út – Kálvin tér nyomvonalon.

2021. június: a Budapesti Közlekedési Központ és a közbeszerzési eljárás nyertese, a DUNAGÉP Zrt. aláírta a kivitelezésre vonatkozó vállalkozási szerződést.

2021. szeptember: elkezdődött a helyszíni munka, a kivitelező szeptember 1-jén nekilátott a Baross utca – Szabó Ervin tér – Üllői út -Kálvin tér szakaszon a trolibusz-felsővezetékhálózat fejlesztésének. A munkák első ütemében a fali horgokat és a meglévő felsővezeték-tartó oszlopokat ellenőrizték.

2021. október: második, látványos üteméhez érkezett a munka, amely miatt egyirányúsították a Baross utca egy szakaszát. A kivitelezés a tartósodronyok bontásával és cseréjével folytatódott, egyúttal elkezdték az oszlopcseréket, valamint nekiláttak felszerelni a felsővezeték-tartó keresztsodronyokat és a vezetékeket is.

2021. december: elkészült a felsővezeték-hálózat fejlesztése, a sikeres próbafutás után december 11. óta a Harminckettesek tere és a Szabó Ervin tér között is felsővezetékes üzemmódban közlekedhetnek a trolibuszok. A munkával a határidő előtt öt nappal készültek el a kivitelező szakemberei.

Új járművek, korszerű Solaris-Skoda trolik közlekednek Budapesten

A projekt keretében 2019-ben új Solaris-Skoda trolibuszok érkeztek és álltak forgalomba a fővárosban. A járműpark ekkor 21 korszerű trolibusszal bővült, közülük 10 szóló és 11 csuklós. A lengyel?cseh gyártó járművei a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásaikkal – légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák – növelik a Budapesten utazók komfortérzetét, és legalább négy kilométert önjáró üzemmódban is képesek megtenni. Az új generációs járművek a már meglévőkéhez képest tágasabb beltérrel, nagyobb belmagassággal, jobb levegőáramlással és kényelmesebb rugózással járulnak hozzá a közösségi közlekedés színvonalának emeléséhez.

A Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés (IKOP-3.1.0-15-2017-00016) a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ egyik kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 3,891 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 4.010.574.286 forint.

Élhetőbbé tesszük Budapestet: folyamatosan fejlődő fővárosi járműpark

A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra korszerűsítése a jövőben is hangsúlyos szerepet kap. A BKK közlekedésfejlesztési beruházásának egyik jelentős célja, hogy frissítse a főváros elöregedett trolibuszállományát, továbbá biztosítsa a trolibusz-közlekedés üzembiztos és gazdaságos üzemeltetésének feltételeit.

Új trolibuszokkal bővül a fővárosi járműpark annak köszönhetően, hogy a BKK él az opciós lehívási lehetőségével, és a Solaris-Skoda gyártóval kötött szerződése alapján összesen negyvennyolc (12 darab szóló, valamint 36 darab csuklós) Solaris-Skoda Trollino 12 és 18 típusú trolibuszt rendelt meg. A korszerű trolik első darabjai előreláthatóan 2022. negyedik negyedévében érkeznek meg.

Szóljon hozzá!