ZETApress

hírportál

Biztonságos téli vezetést!

Az abronccsal kapcsolatos hibákat – megkésett gumiabroncscsere, helytelen keréknyomás és erőforrás-igényes vezetési stílus – el kell kerülni! Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője elmagyarázza, hogy a téli abroncsok helytelen kezelése hogyan veszélyezteti a vezetési biztonságot, és azt is megosztja, hogyan kerülhetők el ezek a hibák.

Az autóvezetők körében egyértelműen a tél a legkevésbé népszerű évszak, ugyanis nem elég, hogy a körülmények megnehezítik a vezetést, a nem megfelelő felkészüléssel és a közúti forgalomban mutatott kiszámíthatatlan vezetési viselkedéssel sokan saját maguk súlyosbítják a helyzetüket. Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője olyan szituációkra hívja fel a figyelmet, amelyeket el lehet, és el is kell kerülni annak érdekében, hogy biztonságosan átvészelhessük a téli hónapokat.

Első hiba: a megkésett abroncscsere

Az első napon, amikor munkába menet megcsap minket a reggeli fagy, és eszünkbe jut, hogy lassan le kell cserélni a nyári gumiabroncsokat, akkor jött el a téli abroncsok ideje. A téli abroncsok rendkívül fontosak a közúti közlekedés biztonságának szempontjából, különösen a nagy hóesésnek kitett régiókban vagy a hegyvidéki utakon. A téli abroncsok másféle gumikeverékkel készülnek, amely jobb gyorsítási és fékezési teljesítményt nyújt hideg időben, továbbá a profilokat is kimondottan a vizes, latyakos és havas utakra alakítják ki. – A téli gumiabroncsok profilmélysége különösen fontos a havas úton való tapadás szempontjából, mivel haladás közben a hornyokban összegyűlt tömör hó kapcsolatot létesít az úton lévő hóval, aminek köszönhetően egy erőátvitelre alkalmas rendszer jön létre – mondja a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője.

A téli abroncsok esetében az októbertől húsvétig szabályt ajánlott alkalmazni, téli út-körülményekre ebben a periódusban lehet számítani, ezt pedig nem szabad figyelmen kívül hagyni. Érdemes azt a szempontot is figyelembe venni, hogy a gépjármű kötelező biztosításának díja is kedvezőbb lehet a szezonnak megfelelő abroncs használatával. A budapesti taxikra már kötelező a téli abroncs használata, emellett már csak egy lépésre vagyunk attól, hogy mindenki számára kötelezővé váljon hazánkban is a szezonális gumiabroncsok használata.

Második hiba: elmarad a gumiabroncsnyomás ellenőrzése

Télen is ajánlott rendszeresen ellenőrizni a gumiabroncsnyomást, hiszen a gumiabroncsokban télen is változik a nyomás az üzemeltetés közben. – A megfelelő abroncsnyomás nemcsak a szükséges tapadást biztosítja az út-felületen, hanem csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, és ezáltal a CO2-kibocsátást is – magyarázza Menkó Illés.

A gumiabroncsnyomás rendszeres ellenőrzése az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerekkel (TPMS) rendelkező járművek esetében is ajánlott a téli időszakban is, hiszen a TPMS rendszer nem helyettesíti az ellenőrzés folyamatát. Az abroncsban lévő túlnyomás ellenőrzésekor nemcsak a nyomást lehet beállítani vagy ellenőrizni, hanem az abroncs állapota is megvizsgálható. A nem megfelelő nyomás használata nemcsak az üzemanyag-fogyasztást növeli, hanem növeli az abroncs terhelését, aminek súlyos következményei lehetnek. A nyomás beállításakor ráadásul felfigyelhetünk az TPMS rendszer által észrevehetetlen sérülésekre vagy rendellenes kopásokra is, melyek szintén a biztonságos közlekedés esélyét csökkentik.

Harmadik hiba: az abroncsok nem megfelelő kezelése

Az magától értetődő, hogy az abroncscsere fontos tényezője a biztonságos téli vezetésnek szezonális abroncsok használata esetén. Azonban helytelen vagy hanyag kezelés miatt nemcsak cserélni kell őket, hanem egy teljesen új szett vásárlása is szükséges lehet. Ez például adódhat a nem megfelelő tárolásból vagy a forszírozott vezetési stílusból. – A gumiabroncsok tartós és mindenekelőtt biztonságos használhatóságának biztosítása érdekében az autóvezetőknek télen előrelátónak kell lenniük, kerülniük kell a hirtelen gyorsításokat és fékezéseket – tanácsolja Menkó Illés. – A téli gumiabroncsok élettartama is jelentősen meghosszabbodik az abroncsok megfelelő nyári tárolásával. A legfontosabb, hogy fénytől védett, hűvös helyen tároljuk őket – teszi hozzá a szakértő.

A Continental AG-ról

A Continental úttörő technológiákat és szolgáltatásokat fejleszt a fenntartható és hálózatba kapcsolt személy és áruszállítás számára. Az 1871-ben alapított technológiai vállalat biztonságos, hatékony, intelligens és elérhető megoldásokat kínál a járművek, gépek, a közlekedés és a szállítmányozás számára. A Continental együttes forgalma 2020-ban elérte a 37,7 milliárd eurót, jelenleg a cégcsoport több mint 192 ezer alkalmazottat foglalkoztat 58 országban. Vállalatunk 2021. október 8-án pénteken ünnepelte a 150 éves évfordulóját.

A Continental Magyarországon

A Continental technológiai vállalat Magyarországon egy mesterséges intelligencia és egy fejlesztőközponttal, a jövőbeli autóipari trendekhez igazodó járműdinamikai tesztpályával, hat gyárral, illetve egy regionális gumiabroncs kereskedelmi és logisztikai központtal van jelen, összesen nyolcezernél több munkatársat foglalkoztat.

A Continental folyamatosan és nagy mértékben járul hozzá a közlekedés biztonságának javításához és a globális klímavédelemhez. Mindezt teszi fékrendszerek, hajtómű- és futómű-komponensek és infotainment megoldások biztosításával, valamint a jármű-elektronika, gépjárműabroncsok és műszaki elasztomer-termékek fejlesztésével, gyártásával és szállításával.

Magyarországon a Continental csoport négy üzleti területével van jelen. Az Önvezető Mobilitás és Biztonság (AMS), a Járműhálózat és Információ (VNI), a gumiabroncs, az ipari megoldásokat szállító ContiTech hazai vállalatai fejlesztési, gyártási és kereskedelmi tevékenységet folytatnak Budapesten, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán, valamint Budaörsön.

Gumiabroncs divízió

2020-ban a Gumiabroncs divízió a világ 24 helyszínén jelen lévő termelő, fejlesztő és kereskedelmi egységei közreműködésével, több mint 56.000 munkatárs részvételével közel 10,2 milliárd eurós forgalmat ért el. A világ egyik vezető abroncsgyártójaként a Continental a széles termékportfoliójával, illetve a folyamatos fejlesztéseivel jelentős mértékben hozzájárul a gazdaságos és környezetbarát mobilitás fenntartásához.

Motorabroncs-üzletág

A Continental a vezető motorabroncs gyártók között található. A motorabroncsok fejlesztése, tesztelése és a német gyártás a Hessen-tartományban lévő Korbachban történik. A Continental túra-, túra sport-, sport-, endúró-, cruiser-, scooter-, valamint könnyű motorkerékpárok számára gyárt gumiabroncsokat. Emellett első szerelésként számos gyártó, köztük a BMW, Husqarna, KTM és Moto Guzzi cégeknek szállít rendszeresen gumiabroncsokat. A Continental motor gumiabroncsokat leginkább Európában, Japánban és az Amerikai Egyesült Államokban készülő motorkerékpárokra szerelik fel. További infót idekattintva találunk.

Személy- és kishaszongépjármű-gumiabroncs üzletág

A Continental Európa egyik vezető abroncsgyártója a személy- és kishaszongépjármű-gumiabroncsok területén, valamint a világ negyedik legnagyobb gumiabroncs-gyártója a személygépjármű-abroncsok elsőszerelés és utánpótlás piacán. A Continental a prémiumkategóriás abroncsok fejlesztése során a biztonságot befolyásoló tulajdonságok optimalizálására és a gördülési ellenállás minimalizálására helyezi a hangsúlyt. További infót idekattintva találunk.

Haszongépjármű-gumiabroncs üzletág

A Continental Haszongépjármű-gumiabroncs üzletága a világ egyik legnagyobb gyártójának számít a tehergépjármű-, az autóbusz- és a speciális haszongépjármű-gumiabroncsok területén. További infót idekattintva találunk.

Szóljon hozzá!