ZETApress

hírportál

Új nagygépek a MÁV-nál

Vasútépítő munkagépek érkeztek a MÁV FKG-hoz. A MÁV FKG többek között a vasúttársaság több mint 7000 kilométeres vágányhálózatának karbantartásáért felel, évente a teljes hálózat körülbelül egynegyedén végeznek nagygépes karbantartási, illetve felújítási munkákat – tudatta a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság.

Ehhez elengedhetetlen a korszerű géppark. A tavaly megrendelt négy nagyvasúti munkagépből hármat már leszállítottak a MÁV FKG részére: az új beszerzésű vágánystabilizátort, a kitérő- és vágányszabályozó gépet, valamint az ágyazatrostáló gépet a társaság jászkiséri székhelyén mutatták be. A beszerzésnek köszönhetően, a karbantartásra fordított idő csökkenthető, hiszen az új gépek a költségmegtakarítás mellett nagyobb hatékonysággal képesek elvégezni a vasúttársaság saját pályakarbantartási- és felújítási munkáit.

Idén nemcsak az Európai Vasút Évét ünnepeljük, hanem a magyar vasút megszületésének 175. évfordulóját is. A fenntartható, környezetbarát közösségi közlekedésnek kiemelt szerepe van napjainkban, a vasút pedig a jövő meghatározó közlekedési eszköze is kell legy. A kormány közlekedésfejlesztési terveinek középpontjában a következő egy-másfél évtizedben a vasúti hálózat és a szolgáltatások korszerűsítése áll majd. A vasúttársaság is kiemelten kezeli a meglévő pályahálózat karbantartását és felújítását. A MÁV FKG alapvető célja a MÁV kezelésében lévő magyarországi vasúti pálya tervezhető karbantartási és felújítási, egyedi felújítási munkáinak végrehajtása, illetve az ehhez kapcsolódó vasútépítő, vágány és kitérő szabályozó nagygépek üzemeltetése. Ezen túlmenően a vasúti pályához kapcsolódó járművek, gépek karbantartása, felújítása és gyártása is nagy jelentőséggel bír.

Az új gépek beszerzésével lehetőség nyílik önköltségen, cégcsoporton belül jelentős kapacitásnövelésre. A karbantartás és fejlesztés szerepe hosszú távon is kiemelten fontos: az új berendezésekkel a karbantartásra fordított idő (vágányzár) csökken, így gyorsabb ütemben szüntethetik meg a sebességkorlátozásokat, javíthatják a vasúti pálya minőségét. Ennek köszönhetően megbízhatóbb és komfortosabb utazási körülmények várják majd az utasokat.

A négy gép beszerzésére összesen 25 millió 200 ezer euró összegben kötött szerződést a MÁV FKG a két nyertes vállalkozóval. A közbeszerzésen nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH. a szerződés keretében egy nagy teljesítményű RM 85-750 ágyazatrostálógépet, egy nagy teljesítményű DGS 62 NG dinamikus vágánystabilizálógépet és egy UNIMAT 08-4X4/4S kitérő- és vágányszabályozógépet szállított le. Az RGH 20C2 típusú sínköszörűgép gyártására a Harsco Rail Europe GmbH adott be nyertes pályázatot, ennek leszállítása 2022 őszére várható.

Dr. Fónagy János miniszterhelyettes, nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár az új munkagépek bemutatása kapcsán tartott mai jászkiséri sajtótájékoztatón elmondta: A mai napon egy olyan beruházást ünnepelhetünk, melynek eredményeként javul a vasúti pálya minősége, csökken a karbantartásra fordított idő, emelkedik az utazási komfort. Mindez végső soron az utasok, vagyis a magyar emberek, családok biztonságát, kényelmét szolgálja. A kormány a MÁV-Volán-csoporttal karöltve folyamatosan azon dolgozik, hogy az ország vérkeringése tovább erősödjön. Ezen belül a közlekedési infrastruktúra pedig minél magasabb színvonalon szolgálja ki az utasokat. A most átadásra kerülő korszerű, világszínvonalú gépek túlmutatnak önmagukon. Nem csupán a nagyberuházások gördülékeny végrehajtását segítik, hanem megtestesítik mindazt az erőt, elszántságot és lendületet, amellyel a kormány az országot építi.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette: A kormány a közlekedésfejlesztésben a környezetkímélő, energiahatékony vasút előnyét, elsőbbségét igyekszik érvényre juttatni. A hazai szakpolitikai erőfeszítések középpontjában a következő 10-15 évben egyértelműen a vasút áll majd. Összesen mintegy hatezer milliárd forintot szánunk az ágazat megerősítésére, a tiszta közlekedési mód vonzóbbá tételére. A tervezett fejlesztések egyik kiemelt szempontja a vasúti hálózat minőségének javítása. A beruházásokkal versenyképesebb, kényelmesebb, gyorsabb és még biztonságosabb lesz a hazai vonatközlekedés.

Pócs János, a térség országgyűlési képviselője elmondta: A jászkiséri embereknek a MÁV FKG nem csak megélhetést, hanem rangot is jelent. A cég megduplázta az elmúlt évekkel ezelőtti eredményét. Az elmúlt évek során a Jászság mintegy 140 milliárd forint fejlesztésben részesült. Magyarországon a fejlesztések alapja a magyar beruházások, a magyar cégek.

Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: A vasút versenyképességének biztosítása és szolgáltatási színvonal folyamatos emelésének érdekében létrehoztuk a Versenyképes Vasút elnevezésű programot. A program keretében kezdődött meg a ceglédi vasútvonal felújítása is 2020-ban, amit 2021-ben 20 milliárd forint kormányzati támogatással a MÁV tovább folytatott. Jelenleg a 100a vasútvonal 6,6 km hosszú karbantartása zajlik Üllő és Monor között, ahol a munkák egy része már nagygépes technológiával zajlik a MÁV FKG jelenlegi gépparkjának használatával. A most újonnan beszerzett gépek nagy segítséget nyújtanak a jövőben, a hatósági engedélyek beszerzését követően tervezetten a jövő évben kezdhetik meg a munkát a kijelölt pályaszakaszokon.

Thomas Schöpf, a Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH ügyvezetője hangsúlyozta: A vasút gazdaságos, ökológiailag fenntartható és környezetbarát. A MÁV és a cég közötti üzleti kapcsolat a nyolcvanas évekre nyúlik vissza.

Szóljon hozzá!