ZETApress

hírportál

M3 felújítás holnaptól

Holnap kezdődik az M3 metrófelújítás a belvárosi szakaszon: nem jár a metró a Lehel tér és a Nagyvárad tér között, helyette sűrű követésű pótlóbuszokkal vagy a lezárt metrószakaszt elkerülő felszíni járatokkal utazhatunk – tudatta a BKK Kommunikáció. Felvételünk Nyírő Simon munkája.

A pótlóbuszok előnyben részesítése miatt autóval is nehezebb lesz a belvárosban haladni, ezért minden Budapesten közlekedőnek az eddiginél hosszabb utazási időre kell számítani – ezek a legfontosabb tudnivalók a több mint három éve tartó metrófelújítás szombaton kezdődő új üteméről. A Budapesti Közlekedési Központ minden fronton – a médiában, a közösségi oldalakon, a fővárosi járatokon és megállóhelyeken hangbemondással, az érintett helyszíneken személyes jelenléttel, kihelyezett tájékoztatóanyagokkal – informálja a közlekedőket a változásról, hogy senkit se érjenek felkészületlenül a tervezetten másfél évig tartó jelentős közlekedési változások.

Változások a közösségi közlekedésben

Lezárják az M3 metró Lehel tér és Nagyvárad tér közé eső szakaszát november 7-én szombattól, mert elkezdődik a metrófelújítás harmadik, egyben utolsó nagyobb etapja. Ahogy a BKK minden rendelkezésére álló tájékoztatófelületen már beszámolt róla, ettől a naptól a metró Kőbánya-Kispest felől a Nagyvárad térig, Újpest-központ felől pedig a Lehel térig közlekedik. A Nagyvárad tér és a Lehel tér között M3 jelzéssel metrópótló busz közlekedik majd a közúti kapacitások teljes kihasználásával, a csúcsidőben 45 másodpercenként indulva, gyorsaságuk érdekében a lehető legtöbb szakaszon buszsávban haladva. A Lehel térre érkezők belvárosba való eljutását segíti a hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőben, a Lehel tér és a Nyugati tér között közlekedő M14-es pótlóbusz. Számos végállomáson és csomópontban tartalékbuszok állnak majd rendelkezésre, hogy gyorsan forgalomba állíthatók legyenek szükség esetén.

Ahogy az északi, majd a déli szakaszon végzett metrófelújítás idején, a BKK a legtöbb városrész felől most is bővíti a lezárt belvárosi metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy az üzemelő metróvonalak felé közlekedő járatok kínálatát. Érdemes megfontolni, hogy belvárosi úti célunkat ne feltétlenül a metrópótló buszokkal, hanem az azok mellett valós alternatívát jelentő, nagy kapacitású felszíni járatok – köztük az új 2M villamosjárat, a hétköznap is meghosszabbított útvonalon közlekedő 72M, illetve az angyalföldi Vizafogón a Dagály utcáig meghosszabbított útvonalú 79M trolibusz – igénybevételével érjük el. A belvárosban kedvező átszállási lehetőségeket kínál emellett az M1, az M2 és az M4 metróvonal, a 4-6-os villamos, a sűrűbben közlekedő 2-es villamos és a kiskörúti villamosok.

Autóval járok, mire számítsak?

A rövid válasz: hosszabb utazási időre. A közúton közlekedőknek a pótlóbuszok útvonalán, azaz a Váci út-Lőportár utca és az Üllői út-Könyves Kálmán körút csomópontok között, a Váci út-Nyugati tér-Bajcsy-Zsilinszky út-Deák Ferenc tér-Károly körút-Astoria-Múzeum körút-Kálvin tér-Üllői út nyomvonalon kell jelentősebb változásokra készülni. Az M3-as metróvonal pótlása által jelentősen érintett útvonalak, különösen a Kiskörút használata helyett a BKK az autóval közlekedőknek javasolja elkerülni a belvárost. Kerülőútként elsősorban a Hungária körgyűrű ajánlott, emellett érdemes megfontolni az alsó rakpartok használatát is. Az Erzsébet híd-Kossuth Lajos utca-Rákóczi út tengelyt érdemben nem érinti a metrópótlás, ez az útszakasz az eddigiekhez hasonló módon lesz használható.

Bringás vagyok, engem érint-e a metrófelújítás?

Igen, a metrófelújítás a kerékpárral közlekedők számára is tartogat változásokat. Ezek közül a legfontosabb, hogy a metrópótló buszok gördülékeny haladását segítő forgalomtechnikai változások miatt a Kiskörúton jelentős komfortcsökkenésre kell számítani a bringával közlekedőknek, az Üllői úton pedig megszűnik a közös autóbusz-kerékpársáv, szabályosan csak a szélső ?általános? forgalmi sávban lehet tekerni. A BKK továbbra is ajánlja a Nagykörúti kerékpársávok használatát. 2021 tavaszára új, a metrópótlás ideje alatti kerékpározást megkönnyítő fejlesztések várhatók.

A BKK minden fronton tájékoztat

A BKK minden rendelkezésére álló kommunikációs felületen segítette, és biztosítja továbbra is a fővárosban közlekedők tájékoztatását a metrópótlásról és az azzal párhuzamosan életbe lépő közlekedési változásokról, hogy azok senkit ne érjenek felkészületlenül. Az új forgalmi rend életbe lépésének első napjain, november 7-étől a BKK munkatársai a lezárt metróállomásoknál kiemelt erővel, személyes jelenléttel segítik az utasok tájékoztatását; kérjük, hogy forduljanak bizalommal a sárga láthatósági mellényt viselő BKK-munkatársakhoz, ha nem biztosak abban, merre induljanak. A metrópótlással kapcsolatos legfontosabb közlekedési tudnivalókról a BKK mintegy 140 ezer szórólapot készített, amelyekhez a helyszíni tájékoztatást segítő munkatársaktól, vagy a BKK ügyfél-központjaiban, pénztáraiban lehet hozzájutni.

Helyszíni tájékoztatást nemcsak a BKK munkatársaitól kaphatnak: a társaság az elmúlt időszakban Budapest mind a négy metróvonalának összesen 52 állomásán cserélte a kihelyezett óriástérképeket, tájékoztatóelemeket, minden állomáson rendszeresen hallható figyelmeztető hangbemondás, száznál is több figyelemfelhívó tájékoztatótáblát, padlómatricát helyezett ki, és cserélt körülbelül 3500 menetrendi táblát. A Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. a fővárosban közlekedők türelmét kéri a metrópótlás utolsó nagyobb ütemének idejére is!

Szóljon hozzá!