ZETApress

hírportál

Dél-alföldi tram-train

További négy tram-train járművet rendelt a MÁV-START. Egy tegnapi kormányhatározatnak megfelelően a MÁV-START lehívta a négy darabos opciót a Stadler Rail Valenciával kötött tram-train jármű-beszerzési szerződés alapján – tudatta a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság.

A MÁV-START és a Stadler Rail Valencia 2017 májusában írta alá a tram-train szerződést nyolc plusz opcionálisan négy darab jármű beszerzéséről. Ezek lesznek Magyarország első vasút-villamosai, azaz tram-train járművei, amelyek Szegedet és Hódmezővásárhelyt kötik össze a szükséges városi villamos-pályahálózat kiépítése, illetve a meglévő vasúti vonalszakasz felújítása után. A négy szerelvény összesen – a jelenlegi napi középárfolyamon – mintegy 9,2 milliárd forintba (25.336.862 euró + 110.477.754 forint) kerül.

A további négy tram-train jármű beszerzésének célja a közösségi közlekedés színvonalának fejlesztése Szeged és Hódmezővásárhely belvárosai között – versenyképes közlekedési módot teremtve a gépjárművekkel szemben. A kisebb gépjárműforgalom hatására csökkenhet a városok közötti közúti torlódás és a közlekedés okozta környezeti terhelés.

A nyolc járművel 20 perces követési idő lenne tartható, a plusz négy szerelvénnyel csúcs-időszakokban akár 15 percenként is indíthatók a vasút-villamosok. További fontos szempont volt az opció lehívásához, hogy a tervezett kötelező karbantartások vagy például balesetek miatti javítások idejére is megfelelő mennyiségben állnak majd rendelkezésre a járművek.

A dízel-villamos hibrid tram-trainek 216 férőhelyes (76 fix, 16 darab felhajtható ülés, 4 mozgássérült hely, 120 fő állóhely 4 fő/nm kapacitással) STADLER CityLink típusú vasút-villamosok 600 voltos elektromos üzemmódban Szeged és Hódmezővásárhely villamos vonalán 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak a KRESZ előírásai alapján (a konstrukciós sebesség villamos üzemmódban 70 km/óra). A két város közötti nyílt-vonalon dízel meghajtással, 100 km/órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat.

A komfortos, nagy részben alacsony-padlós és akadálymentes CityLink a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkezik majd. A négy multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsi szállítása is megoldható. A tram-train járművek a hatályos biztonsági szabványok szerint készülnek.

A Stadler tájékoztatása szerint a nyolc darabos megrendelésből az első jármű őszre érkezik. A mintegy egy éves futópróbát és engedélyeztetési eljárást követően várhatóan 2021 őszétől állhat forgalomba mind a nyolc. A most megrendelt négy szerelvény pedig 2022 nyarán állhat forgalomba a tervezett ütemezés alapján.

Szóljon hozzá!