ZETApress

hírportál

Cities-4-People

Újabb mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió Horizont 2020 kutatási és innovációs programjából finanszírozott Városok az emberekért (Cities-4-People) nevű projekt. 2020 márciusa és októbere között üzembe helyezik a kísérleti budapesti Mobilitási pont hálózatot négy helyszínen.

A helyszínek az alábbiak:
1. Szent Gellért tér, az M4 metró-feljáróval szemben;
2. Egry József utca 2. a BME E-épület és az átjáró közötti MOL Bubi állomás mellett;
3. Magyar tudósok körútja, a MOL Bubi állomás mellett;
4. Infopark villamosmegálló, az Infopark sétányi MOL Bubi állomás mellett.

A Mobilitási pont hálózat létrehozásának célja a közlekedési módváltás segítése mikro-mobilitási eszközök által, valamint a környezetkímélő, alacsony kibocsátású közlekedési módok előnyben részesítése a városban.

A Mobilitási pont hálózaton kínált elérhető szolgáltatások: MOL Bubi kerékpáros közösségi közlekedési rendszer és Donkey Republic önkiszolgáló kerékpárkölcsönző, LIME elektromos rollermegosztó, Blinkee.city elektromos robogómegosztó rendszer, valamint MOL LIMO, GreenGo és Share Now autómegosztók.

A Cities-4-People projekt Mobilitási pont hálózat délutáni megnyitóján dr. Dorosz Dávid Klímavédelmi és Fejlesztési főpolgármester-helyettes és Kerpel-Fronius Gábor Okos-város és Részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes mondott nyitóbeszédet, a BKK Zrt.-t Kerényi László Sándor stratégia és innováció igazgató képviselte. A megnyitón a mobilitási szolgáltatók is röviden bemutatják a területen kihelyezett szolgáltatásaikat.

A projekt 2017. június 1-jével indult, időtartama 42 hónap 2017. júniustól 2020. novemberig. A Cities-4-People (a továbbiakban C4P) című projekt célja a közösségi tervezésen keresztül olyan emberközpontú közlekedési fejlesztések támogatása, amelyek során újfajta modellek jönnek létre a városi közlekedésben érintett szereplők (pl. lakosság, szállítmányozók) igényeinek figyelembevételével. A projekt öt európai város (Trikala, Hamburg, Oxfordshire megye – Oxford, Isztambul – Üsküdar és Budapest) helyi, kerületi szintű közlekedéssel kapcsolatos közös kihívását kívánja megoldani.

Konzorciumvezető, és koordinátor: Koppenhágai Üzleti Iskola (Copenhagen Business School, CBS). További szakmai partnerek: University College London, HafenCity University Hamburg, Stichting WAAG Society, Q-Plan International, Istanbul University, White Research.

A projektben szereplő városok közös és legfőbb célja: a stakeholderek (érintett csoportok) és a helyi lakosság bevonása a Lakossági Mobilitási Közösség (Citizen Mobility Community) létrehozásában, a Lakossági Mobilitási Műhely (Citizen Mobility Lab) életre keltése, Lakossági Mobilitási Alkalmazás (Citizen Mobility Kit) megismertetése és elterjesztése, a közösségi közlekedés megreformálása, az újítások, az első úgynevezett eredménytermékek értékelése (Core-Outcome Set) által.

A budapesti projektcsapat (Budapest Főváros Önkormányzata, Budapesti Közlekedési Központ Zrt., Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.) segítségével, a helyi érintettek nyilvános fórum keretein belül újragondolják a közösségi tereket. A projekt budapesti célterülete a budai Duna part Margit híd és Műegyetem rakpart közötti szakasza.

A Fővárosi Közgyűlés 2019. március 27-i ülésén jóváhagyta a C4P projekt 1. fázisában közösségi bevonással megtervezett mintabeavatkozásait, melyek 2019. május és október hónapok között az alábbiak szerint megvalósultak:

Mobilitási pont a Szent Gellért téren (2019. május-június),
Kerékpározást segítő forgalomtechnikai beavatkozás (2019. júniusi és júliusi hétvégék),
Budai sétaösvény (2019. július 27. és október között).

A kísérleti Mobilitási pont 2019. május 1-je és június 30-a között üzemelt a Szent Gellért téren, a 4-es metró kijáratának szűk környezetében egy elektromos rollermegosztó, kétféle kerékpármegosztó és kétféle autómegosztó rendszer vált elérhetővé, valamint két darab ?koppenhágai típusú? kerékpáros támaszkodót használhattak a kerékpárral közlekedők, amelyek nem kerültek elbontásra a mintabeavatkozást követően. A három pilot beavatkozás közül, a Mobilitási pont tesztelését a Fővárosi Önkormányzata BKK és a KTI nagyon sikeresnek ítélte. A projekt 1. fázis lakossági bevonású pilotjai megvalósulását követően a BKK szakmai álláspontja alapján és a projekt stakeholdereinek a tesztbeavatkozásokról adott értékelését és javaslatát figyelembe véve, a 2020. évben a mobilitási pont tesztbeavatkozás elterjesztése javasolt

A H2020 Cities-4-People (Városok az emberekért) című projekt 2. tesztfázisában, 4 ideiglenes mobilitási pont kialakításával Mobilitási pont hálózatot hoz létre a Fővárosi Önkormányzat, 2020. március eleje és október 31-e között a XI. kerületben, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), valamint az Infopark területének közelében. A Fővárosi Közgyűlés 2020. február 26-i ülésén jóváhagyta a vonatkozó előterjesztést, amely szerint a mobilitási pontokon elérhető szolgáltatásokra együttműködési megállapodást köt a Főváros a szolgáltatókkal (BKK Zrt., Donkey Republic, MOL Limitless Mobility Kft, GreenGo Car Europe Kft, LIME Technology Kft, Blinkee.City Kft. Wallis Autómegosztó Kft.), továbbá a fent megjelölt időszakra vonatkozóan közterület-használat is szabályozásra került Budapest XI. kerületével.

Szent Gellért tér mobilitási pont célja: Közösségi közlekedés (M4 metró és villamosok) valamint a megosztáson alapúló mikromobilitási eszközök között segíti a módváltást a BME kampuszának északi fele és a belváros felé. Szolgáltatók által biztosított eszközök: kerékpáros közösségi közlekedési rendszer, önkiszolgáló kerékpárkölcsönző, rollermegosztó rendszerek, robogó megosztó rendszerek.

Egry József utca mobilitási pont célja: BME kampuszának déli kapuja a megosztáson alapuló közlekedési módok számára, módváltás segítése a Petőfi híd budai hídfő villamosmegálló és a megosztáson alapuló szolgáltatások között. Szolgáltatók által biztosított eszközök: kerékpáros közösségi közlekedési rendszer, önkiszolgáló kerékpárkölcsönző, rollermegosztó rendszerek, robogó megosztó rendszerek, autómegosztó rendszerek.

Magyar tudósok körútja mobilitási pont célja: Az Infopark északi részén található épületek kiszolgálása. Módváltás segítése a Petőfi híd budai hídfő villamosmegálló és a megosztáson alapuló szolgáltatások között. Szolgáltatók által biztosított eszközök: kerékpáros közösségi közlekedési rendszer, önkiszolgáló kerékpárkölcsönző, rollermegosztó rendszerek, robogó megosztó rendszerek, autómegosztó rendszerek.

Infopark villamos megálló mobilitási pont célja: Külsőbb területekről érkezők válthatnak közlekedési módot, és érhetik el gyorsabban a belvárost, hogy az 1-es villamossal a gyűrűs irányban a város többi részeit. Budapartról indulók, vagy oda érkezők számára egy új közlekedési alternatíva felkínálása. Szolgáltatók által biztosított eszközök: kerékpáros közösségi közlekedési rendszer, önkiszolgáló kerékpárkölcsönző, rollermegosztó rendszerek, robogó megosztó rendszerek, autómegosztó rendszerek.

Szóljon hozzá!