ZETApress

hírportál

e-kereskedelmi kisokos

Az elmúlt években egyre többen vásárolunk interneten. Az online vásárlás azonban kockázatokkal is járhat, amelyeket mindig szem előtt kell tartanunk. így megfelelő ismeretekkel, kellő körültekintéssel elkerülhetjük a kellemetlen meglepetéseket.

Az alábbiakban Cseresznyés Péter, az ITM államtitkára és Keszthelyi Nikolett, az ITM helyettes államtitkára összefoglalta, mire érdemes figyelni internetes vásárlás előtt, közben és a termék átvételét követően.

1. TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS KIVÁLASZTÁSA

A keresett termék/szolgáltatás kiválasztásakor nem feltétlenül az internetes kereső által kiadott első találat a legmegfelelőbb. Javasolt az ár-összehasonlító oldalak használata. Érdemes a vásárlói visszajelzéseket is áttekinteni. A webáruház oldalán fel kell tüntetni a kereskedő nevét, székhelyét, telefonszámát, elektronikus levelezési címét, faxszámát és annak a vállalkozásnak a nevét és postacímét, melynek nevében eljár.

2. VÁSÁRLÁS ELŐTTI TÁJÉKOZÓDÁS

Érdemes a webáruházat üzemeltető cégeknek utánanézni, hogy valóban létezik-e? Javasolt a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát megnézni. Célszerű elolvasni az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF). Hasznos tudni azt is, melyik országból fog érkezni a termék.

3. SZÁLLÍTÁSI FELTÉTELEK ELLENŐRZÉSE

Fontos megnéznünk, hogy mennyi időn belül, milyen feltételekkel vállalják a termék kiszállítását. Webáruháztól függően a terméket kiszállíthatja futár, átvehető fix pontokon vagy üzletben. Érdemes tudni, hogy a 14 napon belüli elállás joga akkor is megilleti a vásárlót, ha üzletben veszi át az online megrendelt terméket. Fontos tisztázni, hogy a futár jelenlétében, az átvételt megelőzően lehetőségünk van-e a termék megvizsgálására. Megtévesztésnek minősül, ha a kereskedő nem tartja be az általa vállalt kiszállítási határidőt.

4. FIZETÉSI FELTÉTELEK KIVÁLASZTÁSA

A termék vételára előre fizetéssel vagy utánvéttel rendezhető az alábbi módokon: bankkártyás fizetéssel, átutalással, készpénzzel. Érdemes tudni, hogy bankkártyás fizetés esetén lehetőség van arra, hogy a vásárló bankja visszavonjon egy már korábban jóváhagyott tranzakciót (chargeback). Ezt akkor kérheti a vásárló a bankjánál, ha például a vásárolt terméket vagy szolgáltatást mégsem kapja meg, vagy ha időközben fizetésképtelenné vált az eladó. Biztonsági szempontból érdemes internetes vásárlásra elkülönített webszámlát használni!

5. AZ ADÁSVÉTEL LÉTREJÖTTE

A vásárló és a webáruház közötti szerződés akkor jön létre, ha a vásárló termék/szolgáltatás megrendelését követően olyan visszaigazoló levelet kap, amely tükrözi a vállalkozás egyértelmű szándékát a megrendelés elfogadására. Vagyis, ha az e-mail tartalmazza a vevő nevét, címét, a rendelés számát, a megrendelt termék/szolgáltatás díját és az egyéb költségeket. Fontos tudni, hogy a kereskedőnek a visszaigazolásban szereplő áron kell biztosítania a termékszolgáltatást!

6. TERMÉK ÁTVÉTELE

Javasolt a csomag sértetlenségének, illetve lehetőség szerint a termék átvizsgálása. Nagy értékű termékek esetében érdemes a kibontásról fotó- vagy videó dokumentációt is készíteni! Ha tetszik a termék, nincs tovább teendő, hiszen a megrendelt termék megfelel az előzetes elvárásoknak. Ha nem tetszik a termék, az átvételtől számított 14 napon belül indoklás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót. Az elállási jog a termék átvétele előtt is gyakorolható. Az elállást írásban kell jelezni az eladó felé!

7. A TERMEK VISSZAKÜLDÉSE

A terméket az elállás jelzésétől számítva haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül szükséges visszaküldeni a webáruház részére. A kereskedő 14 napon belül köteles megtéríteni a termék és a kiszállítás díját, azonban a visszaküldés költségét nem. Fontos, hogy az elállási jog nem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, pl. koncert- vagy fesztivál jegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén. Csak annyira próbáljuk ki a a terméket, amennyire a boltban történő vásárlás esetén tennénk!

8. HOVA FORDULHATUNK PANASZ ESETEN?

Először mindig a kereskedőhöz forduljunk panaszunkkal. Amennyiben nem sikerül panaszunkat az eladóval rendezni, úgy az alábbi fórumokhoz fordulhatunk:

Fogyasztóvédelmi Hatóság

Európai Fogyasztói Központ

info@magyarefk.hu külföldi webáruházak esetén (EU, Izland és Norvégia)

Békéltető Testület

Online vitarendezés

odr@itm.aov.hu

További hasznos fogyasztóvédelmi információk és tanácsok idekattintva találhatóak.

Szóljon hozzá!