213 a hatvannyolcadikon
A MÁV a magyar állam stratégiai fontosságú vállalata, míg 2010 előtt a vasúti hálózat leépítése, a vasutasok elbocsátása volt napirenden, mostanra a fejlesztésekről, a munkaerő képzéséről, az egyre sürgetőbb munkába állásról lehet beszélni ? hangsúlyozta délelőtt Bártfai-Mager Andrea, a nemzeti vagyonkezelésért felelős tárca nélküli miniszter.
A 68. Vasutasnap MÁV tisztavató ünnepségén a Vasút-történeti Parkban a miniszter elmondta, hogy 2010-ben a magyar vasút fejlesztése új lendületet kapott, azóta teljesítménye, létszáma, gazdasági ereje növekszik. A MÁV az idén ünnepli fennállásának 150. évfordulóját, és ? mint fogalmazott ? Magyarországon kevés olyan cég, intézmény van ma, amelyik elmondhatja magáról, hogy másfél évszázada meghatározó szerepet játszik a magyar társadalom, gazdaság életében.
A miniszter ismertette, hogy az Országgyűlés 2011-ben hozott törvényt arról, hogy a Magyar Államvasutak nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon. Az állam és a Magyar Államvasutak hosszú távú közszolgáltatási szerződést kötött, amely kiszámíthatóvá teszi a vállalat működését, és lehetőséget ad a középtávú stratégiai megvalósítására. A magyar gazdaság nem nélkülözheti a fejlett, minden tekintetben XXI. századi vasúti szolgáltatást, ezért a kormány kiemelt jelentőséget tulajdonít a vasútnak, és törekszik a vasúti dolgozók megbecsültségének javítására ? jelentette ki.
A miniszter kifejtette, hogy a MÁV-csoport korábbi 300 milliárd forintos adósságállományát múlt év végére a hatodára, ötvenmilliárd forintra sikerült leszorítani. A kormány döntése értelmében a vasúti dolgozók bére 2017 és 2019 között átlagosan 30 százalékkal nő, 2017-ben 13 százalékos volt a bérnövekedés, idén átlagosan további 12 százalékkal emelkednek a keresetek, amihez a kormány 45,6 milliárd forintot biztosít. A három évre szóló megállapodás értelmében 2019-ben további legalább 5 százalékos emelés várható. A kormány 2020-ig összesen mintegy 1500 milliárd forinttal támogatja a vasút fejlesztését, miközben a családok közlekedési rezsije nem nőtt, a közösségi közlekedés alaptarifái 2010 óta változatlanok ? mondta Bártfai-Mager Andrea.
A Vasút-történeti Parkban a Baross Gábor Központ 213 végzett hallgatója tett vasutas tiszti esküt. Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a fogadalmat tett vasutas tiszteket köszöntve hangsúlyozta, hogy a MÁV-csoport jó pályán van, a társaság a felzárkózást megkezdte, az eredményei vitathatatlanok. Egyebek közt a felújított vasútvonalak, állomások, új járművek beszerzése, az online jegyértékesítési rendszer, a különböző informatikai megoldások, például az okos telefonon használható vasúti alkalmazás mutatják az eredményeket ? mondta Dávid Ilona, aki már csak augusztus 31-ig igazgatja a vasutat. Utódlásáról később döntenek.