Parkolás a hó alatt
Közlekedni már lehet, várakozni annál nehezebb a fővárosban ? láttuk egy reggeli tévéműsorban. A hókotrók a parkolóhelyekre túrják a havat, az autók így nem tudnak ott megállni. A parkolásért mégis fizetni kell, a hóval belepett kocsik ellenőrzése viszont körülményes.
Illés István, a Belváros-lipótvárosi Közterület-felügyelet vezetője elmondta, hogy a parkoló-őrök a rendszám alapján vizsgálják a kocsikat. Komputerük jelzi, hogy a lekérdezett kocsinak van-e lakossági engedélye, vagy fut-e a mobilparkolása. A film itt megszakadt, s nem derült ki, hogy mi van akkor, ha egyik sincs. Továbbmegy-e az őr, vagy megkezdheti az intézkedést?
Mielőtt ezen elgondolkodnánk, beszéljünk arról, hogy a parkoló-őrök hogyan ellenőriznek. Ha az autós fizetős parkolási zónában szabályosan várakozik és nincs lakossági engedélye, parkolási díjat kell fizetnie. Ezt megteheti mobilon, vagy parkolójegyet válthat a közeli automatánál. Ezt aztán jól láthatóan el kell helyeznie a szélvédő mögött úgy, hogy a parkoló-őr is könnyen észrevegye.
Ha nincs jegy az autóban, s a mobilparkolás se fut, az őr fotókat készít a gépkocsiról. Lefotózza a várakozó autót, a rendszámtáblát, s az első szélvédő mögötti területet a járdafelőli, majd az úttest felőli oldalról. Ha a szélvédő mögötti terület üres, könnyű dolga van. Már nyomtathatja is ki a pótdíjfizetésről szóló értesítést, a csekkel együtt az ablaktörlő alá helyezheti, majd utolsóként a ?mikuláscsomagról? is elkészítheti a felvételt, bizonyítva ezzel a határozat kézbesítését. (A minap az ombudsman ez utóbbi jogszerűségét, bizonyító erejét vitatta, a gyakorlat mégsem változott.)
Ha a szélvédő mögött sok-sok papír van, a parkoló-őr munkája megnehezedik. Mindegyiket külön-külön le kell fényképeznie, mert ha elmulasztja, az autós joggal mondhatja, a szélvédő mögötti fehér folt a fotón az érvényes parkolójegyre utal. Az ügyfélszolgálaton ilyenkor jobbára elfogadják a panaszt, s az őr olyankor feleslegesen dolgozott. Ha teljesítményorientált, ha a pótdíjak számától függ a mozgó-bére, soványabb borítékkal távozhat a pénztártól.
Most térjünk vissza a behavazott kocsikhoz. Ha a behavazott szélvédőket nem fotózhatja le az őr, ha velük szemben nem intézkedhet, a rendszámokat is felesleges lekérdeznie. Más a helyzet, ha ilyenkor is adhat csekket. Ha azt írja okként, hogy a parkolójegy ellenőrizhetetlen, nem is hazudik. A behavazott szélvédő mögött ugyanis nem látszik a parkolójegy, így az összes behavazott, de futó mobilparkolással és lakossági engedéllyel nem rendelkező kocsi megpótdíjazható.
Akinek megvan a parkolójegye, az úgyis bemegy reklamálni a ?mikuláscsomaggal?, akinek meg nincs, az inkább fizet. Öt napon belül a tegnap megemelt egyórai várakozási díj tizenegy-, 6-90 napon belül 31-, míg 90 nap után 51-szeresét kell feladni a mellékelt csekken, vagy személyesen leróni az ügyfélszolgálaton. Sokan etikátlannak tartják, hogy miért kell fizetni akkor, ha nem gondoskodnak az illetékesek a várakozóhelyek hó-mentesítéséről, s erre mi sem tudunk válaszolni. A parkoló-őrök nem hóhányók, feladatuk az ellenőrzés, míg a hó-eltakarítás a közterület-fenntartók dolga.
Idetartozó hír, hogy volt már szmog-riadó a fővárosban is meg vidéken is, ami könnyen megismétlődhet. Ilyenkor a páros és páratlan rendszámú autók felváltva közlekedhetnek a páros és páratlan napokon, míg másik csoport nem indulhat el. A helyben maradásra kényszerített autóknak ezeken a napokon nem kell fizetni a parkolásért, így ők nem is pótdíjazhatók. Másnap aztán a másik csoportba tartozó autók vehetik igénybe díjmentesen a parkolóhelyeket.
Szerény véleményem szerint a parkolókat talán takarítani illene, hogy ne a hókupacok között parkoljanak az egyre magasabb díjért az autósok. Szolgáltatni illene a parkolási díjért!